Yazan : Şadi Evren ŞEKER

Bu algoritmanın bilgisayar grafiklerindeki kullanımı, görüntülen alan dışına uzanan doğruların kesilmesidir. Yani büyük bir uzayda sadece kısıtlı bir alan gösterilmektedir. Bu algoritma sayesinde gösterilmeyen yerlerde bulunan çizgiler (doğrular) hesaplanmadan sadece gösterilen alan için hesaplama yapılarak performans arttırımı olabilmektedir.

Algoritmanın çalışması bir doğrunun verilen bir düzlem içerisinde olup olmamasını hesaplamaya dayanmaktadır. Buna göre aşağıda bazı doğrular ve bir düzlem verilmiştir. Bu doğrulardan bazıları düzlem üzerindeyken bazıları değildir:

Yukarıda çeşitli durumlarda çizginin düzlem ile olan ilişkisi gösterilmiştir. Bir çizgi düzlemin tamamen içinde olabilir, tamamen dışında olabilir veya kısmen içinde olabilir.

Buna göre Cohen-Sutherland algoritması aslında çok basit bir şekilde 4 kutu hazırlamış ve bu kutulara sırasıyla düzlemin x ve y değerlerinin min ve max değerlerine göre doğrunun başlangıç ve bitiş değerlerinin yazılmasını ister:

Bu kutuların doldurulmuş değerlerine böre bir noktanın düzlemin neresinde yer aldığı aşağıda gösterilmiştir:

Yukarıdaki sayıların anlamı şudur. Örneğin 0000 değerleri çizginin tamamen düzlemin içinde olduğunu gösterir. 0110 değeri ise düzleim sağ alt köşesinde olduğunu gösterir.

Yorumlar

  1. ahmet

    hocam yanlış olmasın ama 3 -> sol ,4 sağ demişsiniz üst ifadede .şekilde 0101 sol altta göserilmiş,yoksa ben mi yanlış anladım ? 3 sağ ,4 sol olması lazım galiba..

  2. Mesut Pişkin

    Hocam gösterim. Ust alt sağ sol şeklinde belirtilmis Atılım Çetin Bilgisayar Grafikleri kitabında, doğrusu hangisi acaba?
    Kitabı referans alırsak verdiğiniz örnek doğru oluyor.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


8 + = oniki